Integracja sensoryczna jest to proces neurologiczny, w którym mózg otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, układ przedsionkowy ruch, proprioceptywny czucie ciała, smak, węch), następnie segreguje je, rozpoznaje, interpretuje i integruje ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami, tak by mogły być użyte w konkretnym, celowym działaniu. Jednak u niektórych dzieci ten proces nie przebiega prawidłowo. Można powiedzieć, że ich zmysły nie współpracują. Brak współdziałania między setkami sygnałów docierających do mózgu kilkulatka daje o sobie znać najczęściej wtedy, kiedy dziecko trafia do szkoły. Inteligentne dziecko nie potrafi złożyć liter w jeden wyraz. Jego ręce nie potrafią pisać. Ma dobry wzrok, ale ciężko radzi sobie z przepisaniem z tablicy. Słucha, ale nie może zapamiętać. Chodzi, ale często się potyka, wpada na futryny czy ściany. Te problemy wpływają dezorganizująco ma naukę szkolną, umiejętność zabawy, zdolności ruchowe, samoobsługę i zachowanie.
Z problemów integracji sensorycznej dzieci nie wyrastają, one będą rosły razem z nimi, przeszkadzając im w zdobywaniu nowych umiejętności i doświadczeń!
W naszym gabinecie poprzez zastosowanie terapii Metodą Integracji Sensorycznej (SI) staramy się pomóc dziecku zrozumieć otaczający go świat zmysłów i podpowiadamy jak „rozmawiać” z własnym ciałem i umysłem.
Typowe objawy zaburzeń procesów integracji sensorycznej
Diagnoza zaburzeń procesów integracji sensorycznej rozpoczyna każdą terapię, polega na przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami i obserwacji zachowań dziecka w zabawie spontanicznej, a u dzieci powyżej 4 roku życia wykonaniu Obserwacji Klinicznej i Testów Południowo-Kalifornijskich. Na tej podstawie terapeuta przygotowuje pisemną diagnozę i plan indywidualnej terapii. Również rodzice otrzymują wskazówki terapeutyczne które powinni realizować w domu.
Terapia Metodą Integracji Sensorycznej prowadzona jest na sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt do stymulacji wszystkich zmysłów m.in. kolorowe piłki, materace, podwieszane platformy. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach, gdyż polegają one na ukierunkowanej metodycznie zabawie połączonej z ruchem. Ćwiczenia są dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka. Nie są zbyt łatwe ani zbyt trudne przez co motywują dziecko do pracy. Głównym celem terapii jest poprawa procesów sensorycznych, co w konsekwencji prowadzi do zmiany w zachowaniu dziecka.
Metoda integracji sensorycznej skierowana m.in do dzieci: